13 למרץ 2020
המדור של לימור - וירוס קורונה - עשה ואל תעשה
לימור גילת, 2020-03-13 - 10:00:00

 המדור של לימור - נטורופתיה והחיים עצמם

כל הזכויות שמורות

 shutterstock.com

הפרטים היבשים
הווירוס COVID-19 שמכונה גם Novel Coronavirus או פשוט קורונה, הינו נגיף שהתגלה כבר בשנות ה 70 והתגלגל ובא לידי ביטוי בצורות שונות כמו במגפת הסארס שהתפרצה בשנת 2002 בסין ועד להתפרצות הנוכחית בדצמבר 2019 בעיר ווהאן שבסין.
נראה שהמקור להתפרצות הינו שוק מסחר לבעלי חיים בנמצא בעיר.  עטלפים, או נחשים, או לאחרונה חושדים בפנגולינאים (יונקים מאסיה), לא ברור, מה שכן, הוירוס הצליח לסגל עצמו גם לתאים של בני אדם. 

 
 
תסמינים: חום, שיעול, קשיי נשימה ונזק לריאות. הדבר המבלבל הוא, שלפעמים מופע המחלה יהיה ללא חום וכדי להגביר את הבלבול עוד יותר, לפעמים אדם יהיה חולה גם ללא תסמינים.
ההדבקה מאדם לאדם עלולה לעבור בעיטוש / שיעול ישיר או דרך מגע בחפצים או משטחים נגועים.
מגע באף, פה, עיניים או אוזניים בידיים נגועות, עלול לגרום להדבקה.
 
אחוזי תמותה בממוצע עולמי: 3.4% 
וכמה מילות ארגעה או הלחצה בנוגע למתמטיקה של הוירוס, מספר החולים המאותרים במדינה מסוימת, נמצא ביחס ישר למספר הבדיקות המבוצעות (וזה תלוי במדיניות מערכת הבריאות הספציפית והפוליטיקה, במידה ומעורבת).
ככל שתבוצענה יותר בדיקות, כך יאותרו יותר חולים, הדבר יצמצם את הפצת המחלה וכך גם אחוז התמותה המחושב יפחת. כך נהגו בדרום קוריאה, שם בוצעו יותר מ 100,000 בדיקות ואיתרו יותר מ 7000 חולים. אחוז התמותה שם קטן באופן יחסי. באיטליה לעומת זאת, ביצעו הרבה פחות בדיקות, אותרו פחות חולים, ההפצה השתוללה, לא כיבדו את חוקי הבידוד ואחוזי התמותה עלו מאד.
 
אוכלוסיות בסיכון: אנשים מגיל 60 ומעלה, בעלי מחלות רקע כמו סוכרת, מחלות לב, יתר לחץ דם, בעלי מערכת חיסון חלשה, בעלי רגישות של מערכת הנשימה, מעשנים ומטופלים במהלך טיפולים במחלת הסרטן.
דוגמה לארץ שמתמודדת היטב עם התפרצות הנגיף הינה דרום קוריאה. אחוז התמותה של ירד ל –0.6%
הם פיזרו תחנות בדיקה בדרכים, כך שלא יתערבבו להם חולים עם בריאים, התמקדו באוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה, שיטות החלמה מתקדמות, הקצאת משאבים למשבר, מניעת כניסת נשאים מסין – רק ממחוז חוביי, טרמינל נפרד למגיעים מסין (בלי להעליב.. הכל התחיל הרי שם), הידוק מעקב והגברת ענישה על מפירי בידוד ופיתוח אפליקציה לאבחון עצמי, אבל שם נראה לי ממושמעים יותר מאשר בארץ הקודש...    
 
כמה דיו ותיקתוקי מקלדת נשפכו על הטיפים, דרכי התגוננות ומה לא..
יריתי גבוה, וחיפשתי את מי שיש לו את האינפורמציה הכי חמה ומתוקה בשוק, על מנת לשפוך אור על הנגיף ואורחותיו.
הנחיות לנקיטת זהירות:
את ההנחיות הללו, נתן ד"ר ג’יימס רוב, חוקר מאוניברסיטת סאן דיאגו קליפורניה שמכיר את וירוס הקורונה מקרוב - משנות ה – 70’.
להימנע מלחיצת ידיים.
להימנע ככל שניתן מהתקהלויות, קל וחומר, כאלה שכוללות נציגים ממדינות שונות.
לצאת כמה שפחות מהבית ואם יוצאים, לחטא כפות הידיים ולהשתמש בתרסיס חיסון.
להימנע ממגע בפנים ובמיוחד להימנע ממגע בעיניים. אם מוכרחים אז רק עם ממחטה מנייר ולהשליך לפח מיד.
      מבלי דעת, אדם ממוצע נוגע בפניו כ – 90 פעם ביום!
להשתמש בפרקי האצבעות החיצוניים על מנת להדליק מתגי אור וכפתורי מעלית.
בעת תדלוק, לאחוז בידית המשאבה עם ממחטת נייר או כפפה חד פעמית, כך גם לגבי החלק אותו מחזיקים בידיים בעגלות מרכולים.
ידיות הינן דבר מזוהם, אם אפשר לפתוח דלתות ללא מגע בהן – עדיף.
להחזיק מחטא ידיים בבית, במכונית ובתיק לשימוש תדיר במידה ושטיפת ידיים אינה אפשרית. 
      אחוז האלכוהול במחטא - מוטב שיעלה על 60%.
להתעטש או להשתעל לתוך ממחטת נייר ומיד לזרוק לפח. 
      עיטוש אל תוך המרפק, הטרנד החדש והמגניב שלכאורה טוב יותר מאשר להתעטש אל אויר העולם או אל כף  היד - יגרום לשהיית הנגיף שם (האזור הפנימי של המרפק) למשך שבוע ויותר.
האויר אינו מדבק, אלא אם מישהו יתעטש או ישתעל ישירות אל מערכת הנשימה העליונה שלך, אבל הוירוס כן נשאר על משטחים ומהם יש להיזהר ולנקוט אמצעי חיטוי.  

ומה יש לעולם הטבע והצמחים לומר בקשר לכל הטירוף הזה?
הנחיות נטורופתיה לחיזוק מערכת החיסון ושיפור מניעת ההידבקות.
שתיית נוזלים מרובה – מים, רצוי חמים או עדיף חליטות. הרי וירוס עשוי מחלבונים, חלבונים לא מסתדרים עם חום, אז חליטות, חמות – לא בטמפרטורת כוויה חלילה, תהיינה מומלצות מאד. מרווה, טימין, אזוב, עלי זית, שיבה, כל אלה גם טיפה יציקו לנגיף.
תזונה: מומלץ פשוטו כמשמעו – לאכול יותר בריא. יותר פירות וירקות, קטניות, אגוזים, זרעים. 
פחות מזון מעובד, מתוק (סוכר בעיקר מחבל בתפקוד תקין של מערכת החיסון), מטוגן, מתועש.
פחות עישון ואלכוהול עד כמה שניתן – כל הפחתה = בריאות!
 
נסו לאמץ מנהג שישרת אתכם מאד בכל כך הרבה רבדים: להפסיק לאכול 4 שעות לפני ההליכה לישון. אפשר גם יותר. מערכת החיסון לא יכולה לעבוד יחד עם מערכת העיכול, כל עוד מערכת העיכול שלנו בפעולה, המשמעות היא פחות תיקון, סילוק, החלמה שהם מהות עבודתה של מערכת החיסון. 
שינה: מי שיכול לישון בין 7-8 שעות בלילה, מוטב שיעשה כן.
ניהול סטרס: סטרס מחליש חד משמעית את תנגודת הגוף  לפולשים ויראליים, חיידקיים, פטרייתיים ועוד. איך להפחית? נשימות עמוקות ופתוחות, מדיטציה, טכניקות לוחמה עדינות כמו טאי צ’י או צ’יקונג. 
עוד טיפ קטן וטוב, למרוח כמה טיפות שמן אתרי לבנדר נקי על גב תחתון וברכיים ואז להניח על הגב התחתון כרית חימום. פצצה. מרגיע, מחמם את בלוטות יותרת הכליה שנמצאות ממש קרוב בקו אוירי פנימה הן אחראיות על ניתוב ושילוח של הורמוני הסטרס.

מומלץ ליטול ויטמין C. עדות של רופא סיני מהעיר וואהן הדגימה שנטילה של 10 גר’ ליום היטיבה משמעותית מצבה של חולת קורונה מבוגרת שהתדרדר כאשר הועברה לבית חולים – שם הופסקה נטילת ויטמין ה – C. בקפליה ממוצעת יש 500 מ"ג – צאו וחשבו.... 
 
ויטמין D – יכול לעזור בהידוק החיבור בין הממברנות ובכך להקטין סיכויי פלישת נגיפים וחולירות אחרות. אני אוהבת את זה הנוזלי של חברת Ecosap  שאינה יודעת כלל על קיומי... ההמלצה היא על 1000-2000 יחידות ביום (בתלות ברמת ויטמין D אצל המטופל)
 
יש ליטול אבץ, שחיוני מאד לתפקוד תקין של מערכת החיסון. 25 מ"ג ביום למניעה. כאשר מתחילים לחוש בתסמיני שפעת או הצטננות, כדאי להכפיל את הכמות. ואם בתזונה, גרעיני חמניות ודלעת עשירים באבץ.
 
צמחי מרפא:
למניעה והזנת מערכת החיסון: אסטרגלוס, סמבוק.
להמרצת מערכת החיסון: אכיניצאה, אונה דה גאטו, אזוב, טימין, אנדרוגרפיס.
שום! הרבה ואורגני. לא סומכת על זה הסיני וגם בלי להעליב, על הישראלי. אם זאת תרופה, אז שיהיה איכותי.
פרוביוטיקה: 60% ממערכת החיסון שלנו נמצאת במערכת העיכול, לכן חשוב לתמוך בפלורה של החיידקים הטובים לתפקוד מיטבי של שתי המערכות. 
 
שמנים אתריים:
שמנים אתריים הינם החלק הכי עוצמתי בצמח. רובם יכולים להועיל במניעת הידבקות ו/או בחיזוק מערכת חיסון, בהדפה או מריחה.
האנטי ויראליים העיקריים הינם: אקליפטוס, לימון, ציפורן, רוזמרין, מליסה, ניאולי.
ניתן לדלל שמנים אתריים עם שמן נשא, זית או שקדים, 15 טיפות בכף שמן נשא שניתן למרוח על כפות רגליים, חזה, גב ועורף.
 
נטי פוט: נטי פוט הינו כלי, רצוי שיהיה מקרמיקה, שמזכיר את מנורת הקסמים של אלדין. מחטאים אותו היטב, ממלאים במים רותחים או עדיף בחליטת צמחים כגון מרווה, טימין או עלי זית, מוסיפים חצי כפית מלח ומערבבים היטב, כאשר תערובת חליטת הצמחים והמלח מתקררת לטמפרטורת החדר, שוטפים את הסינוסים. מטים את הראש הצידה, תוחבים את פיית הנטי לנחיר והנוזלים שוטפים את הסינוסים ויוצאים מהנחיר השני. חשיפת הריריות לצמחי המרפא, עושה עוד עבודת מניעה בהידבקות בוירוס. 

מסכות כן או לא?
לדעתי כן. בכל זאת ישנה איזושהי הגנה. אני ממליצה לטפטף לצד הפנימי של המסכה כמה טיפות של שמנים אתריים וכך נוצרת עננה טובה נוספת של הגנה.
 
איש צמחי מרפא שסיים לאחרונה לימודי רוקחות -יגאל בן יצחק חקר לעומק את הנושא, דליתי עבורכם שלושה דברים שיכולים להיות נגישים ורלוונטיים.
תה שחור – נמצא שפוגע במספר חלבוני הוירוס.
אנדרוגרפיס – צמח מרפא אנטי ויראלי מוכר ואהוב מהרפואה ההודית גם כן נמצא שהוא פוגע בשלושה מתוך 6 החלבונים שמרכיבים את הוירוס.
Hesperidin – חומר שנמצא בחומר הלבן של קליפת התפוז. מה אכפת לנו לכרסם קצת תאית ובכך לסייע למניעת חדירת הוירוס לתא המאחסן (אנחנו למי שעדיין לא מבין...)
אימוץ של אפילו כמה מההנחיות הללו – יקטין משמעותית את הסיכוי להידבקות בווירוס הלא חביב הזה.
 
מי ייתן והמגיפה תחלוף ללא נפגעים בגוף וגם בנפש.
ישנה היסטריה, די מובנת – יש לומר. 
נטייה להאשמת הנידבקים, פאניקה, אגירת מזון, כל מה שמאפיין מלחמה. ייתכן ואנחנו בעיצומה של מלחמה, מקווה שהגרוע מכל מאחורינו... ובכל זאת, קול קטן לוחש לי שהיקום לא מאד מרוצה מההתנהלות של גזע בני האנוש. אנחנו חומסים, מזהמים, לא חושבים על הדורות הבאים והוא נוקם: צונאמים, שיטפונות, שריפות, מגיפות... גם גרטה לא הצליחה, אז מי אני... אבל בקטן, התחלתי לתת לבני ביתי את האוכל היומי בתיק בד רב פעמי על מנת לחסוך בנילונים, מוצאת את עצמי ממחזרת בקבוקי שתיה,  קונה נילונים שמתחפשים לכאלה שמתכלים (לפחות יש רצון טוב...), מפחיתה שימוש בפצפצים בבואי לארוז תכשירים למטופלים, מנסה לשים לב.
חייבים להתחיל שינוי ולו זעיר. 
 
לכי לך קורונה, מיצינו, הבנו את הרמז.
בתקווה לאביב שמח 
 
 
 
 
 
אנשים שקראו כתבה זו התעניינו גם ב
אל תטריד אותי!!
על חתונה במועצה שמעתם?
מקדמים את התיירות במושבות