web metrics
חיפוש ברשת  | חיפוש באתר  | חיפוש תמונות
חיפוש מתקדם
מגזין ברשת חדשות מבזקים טורים אישיים מדורים כתבות תרבות ארכיון מגזין בחירות
26/5/2015  10:25 זריחה: 5:36  שקיעה: 19:35
אודות |  פרסם אצלנו |    האימייל האדום |   |  הוסף ל-FACEBOOK
חדשות אחרונות
בן 58 מחדרה בעצורי מבצע לביעור הפדופיליה ברשת
26/05/2015  10:15
נפטר איצ׳ה ממבוש, ז״ל, ממייסדי עין הוד
26/05/2015  10:04
עוספיא: שני צעירים נורו במהלך הלילה
26/05/2015  9:52
אישום: האנס מפארק הכט פעל בדפוס קבוע
26/05/2015  8:31
המדינה מקדמת מלון ומגורים בכפר ג׳סר א-זרקא
25/05/2015  22:57
ביקור לילי בכפר הסתיים במעצר
25/05/2015  9:56
זכרון יעקב: נעצר בחשד שאיים על אשתו והורחק מהמושבה
25/05/2015  0:23
הרוג וחמישה פצועים בתאונה חזיתית בעמק
24/05/2015  18:55
בכפר פריצה, בעיר ניסיון חיסול
24/05/2015  16:41
חדרה: כבן 20 נעצר בחשד שדקר בן 47
24/05/2015  12:02
יש שמיים מעליי
24/05/2015  11:57
המשטרה הסירה שלט המאיים על יהודים לבל יתפללו בהר הבית
23/05/2015  23:10
שני חיפאים ניצחו במרוץ המדרגות הגדול בארץ
22/05/2015  16:43
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתור נעדרת
22/05/2015  14:59
כמאה וחמישים מפגינים כנגד מפגע המפחמות בצומת כרכור
22/05/2015  14:41
נחטפו ברכבם באיומי מחט מזרק
22/05/2015  14:19

גליון 195
14:18 22/01/2010 
מגזין המושבות > מדורים > בריאות וכושר גופני > דגים, אגוזים, פשתן ומרווה      הוסף תגובה    חזור לעמוד כתבות  הדפס כתבה  שלח לחבר 
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
מערכת מגזין המושבות
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע: דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.

ד"ר שמי שגיבאם קיים תוסף תזונה שנתמך ומומלץ על ידי קשת המטפלים הקונבנציונליים והאלטרנטיביים כאחד זהו שמן אומגה 3. השמן הוכח מדעית וקלינית כתוסף החשוב ביותר לשימור בריאותנו ותפקודנו. הוא נקשר בריפוי של אינספור מחלות לב, לחץ דם, דלקות, סכרת, עצבים (אלצהיימר, הפרעות קשב, זיכרון), עור ועוד.

לאחרונה נתגלתה ופותחה על ידי מדענים ישראלים היכולת להפיק שמן זה מזרעי מרווה המקנים לו איכויות שלא קיימים באף מקור אחר בטבע. מהן תכונותיו של שמן זה, מאילו מקורות ניתן להשיגו ואילו כמויות רצוי לצרוך?

שמן אומגה 3 הינו חומצת שומן בלתי רוויה שמגיעה לגוף באמצעות המזון. היתרון בשומן בלתי רווי טמון בכמות הקטנה יחסית של החומצה (מימן) שנמצא בו. לכן השמן משמש לנטרול והסרת החומצה מהדם, שהיא, כידוע, המקור לכל התחלואים. בזכות תכונה זו מצטרפות חומצות השומן הבלתי רווי למגוון המנגנונים שמגנים על גופנו מפני הרס החומצות הרעילות שנוצר בתהליך המטבוליזם.

מעבר לנטרול החומצות, לחומצות השומן תפקיד מרכזי במבנה של כל תאי הגוף והן מרכיבות את המעטפת של כל תא ותא. תכונותיהן של חומצות השומן מאפשרות חוזק, גמישות ואלסטיות למבנה התא. בנוסף, שמנים אלה משמשים לייצור הורמונים ומשמשים כ"מקור דלק" העיקרי בייצור אנרגיה.

אומגה 3 אינה חומצת השומן הבלתי רווי היחידה. בטבע קיימים חומצות שומן נוספות, כמו אומגה 5, 6 ו-9. התזונה המערבית המודרנית אינה מספקת את הכמויות הנדרשות ביחס הנכון של חומצות השומן החיוניות. מחקרים מראים שהיחס הנכון בין אומגה 3 ל-6 אמור להיות בין 1:1 ל- 4:1 לטובת האומגה 6.

מחקרים מראים שבעשורים האחרונים יחס זה הופר משמעותית לטובת אומגה 6 ומגיע ליחס של עד כ-16:1. זאת בגלל הימצאות אומגה 6 בשמנים תעשייתיים, מטבלים, חטיפים ומזון בטיגון עמוק. אומגה 6 נקשרת למגוון תהליכים דלקתיים ותורמת להעלאת החומצה בגוף. מנגד ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע:

♦ דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.


חומצת השומן בדגים הינו מסוגEPA ו-DHA, חומצות שומן עם שרשראות ארוכות יותר לעומת אומגה 3 צמחי מסוג ALA. עובדה זו חשובה בעיקר לנשים הרות ומניקות וזאת משום שאומגה 3 מן החי אינו מועבר לעובר בחלב אם. כידוע, אומגה 3 חשוב מאוד להתפתחות המערכת העצבית ולהתפתחות הילד. עם זאת, יש לזכור כי דגים מכילים גם לא מעט מתכות רעילות כמו כספית ומרקורי ויש הנמנעים משמן דגים בגלל הריח.

♦ שמן קנולה.

השמן מכיל אומגה 3 אך שמן שנרכש בסופרמרקט מופק בכבישה חמה. היותו רגיש לחום ולאור גורם לו להתחמצן במהירות וכך, במקום להועיל, עלולים להזיק.

♦ אצות ים.

האצות הינן מקור מצוין לאומגה 3. שמן זה מיוצר על ידי הפלנקטון שמעניק את השמן גם לדגים. כדי להפיק את האיכות המקסימאלית של אומגה 3, האצות חייבות להיות טריות ויש לצרוך כמות מספקת כדי לקבל את התצרוכת היומית.

♦אגוזי מלך.

האגוזים הם פרי שומני המכיל אומגה 3. כדי להפיק את תכולת האומגה בצורה האיכותית, יש להימנע מקליית האגוזים ורצוי לרכוש אותם עם הקליפה ולקלפן כמה שיותר קרוב לאכילתם.

♦ שמן זרעי פשתן.

מקור עשיר לחומצות שומן ומכיל עד כ-50% של אומגה 3. שמנים אלו ניתנים להשגה בדרך של כבישה קרה או בטחינה של זרעי הפשתן. לא ניתן להפיק אומגה 3 מאכילה של הזרעים בשלמותם וזאת בגלל קליפתם הקשה והבלתי נעכלת. גם אומגה 3 בזרעי פשתן רגיש מאוד לחום ולאור וחיי המדף שלו מוגבלים. 

♦ שמן זרעי מרווה.

הוא מכיל כמויות נכבדות של אומגה 3, עד כ-51% מסך חומצות השומן. לשמן המרווה יציבות גבוהה במיוחד לחום ואור ואינו מתחמצן בקלות. עובדה המקנה חשיבות עליונה לאספקת האומגה בתזונתנו ולכן גם היעילה ביותר. שמן המרווה בעל יתרונות נוספים: הוא צמחי, אינו מכיל מתכות ופיטו-אסטרוגנים ונטול ריח.

בנוסף התגלה ששמן המרווה מכיל רכיבים חשובים כמו ויטמין E, קו-אנזים Q10 , סטרולים (מאזן את רמת הכולסטרול) ורכיבים אנטי-דלקתיים, אנטי-ויראליים, אנטי-בקטריאלים ואנטי-פיטרייתי.

התצרוכת המומלצת של אומגה 3 ליום היא כשני גרם ובמקרים אקוטיים ניתן להגביר ל-3-4 גרם ביום.


ד"ר שמי שגיב הוא כירופרקט, מנהל "שגיב כירופרקטיקה, המרכז לרפואה שלמה" והכירופרקט של נבחרת ישראל ואתלטיקה
מי שצפה במאמר זה התעניין גם ב..
הרוג וחמישה פצועים בתאונה חזיתית בעמק יואב איתיאל מגזין מספר 473
שחור או לבן שיר פז מגזין מספר 473
רמב’’ם: עמותת ’’חיבוק ראשון’’ החלה לפעול במחלקת היולדות כתב מגזין המושבות מגזין מספר 472
רמב’’ם: חושבים שאתם רגישים לפניצילין? תחשבו שוב כתב מגזין המושבות מגזין מספר 472
ילדה בת 7 שחלתה בלוקמיה תובעת את המדינה יואב איתיאל מגזין מספר 471
תגובות קוראיםהוסף תגובה ראשונה
אודות מגזין המושבות |  צור קשר עם מגזין המושבות |  פרסם במגזין המושבות |  רשימת תפוצה |  דרושים במערכת מגזין המושבות |  כתבות |  מדורים  
טורים אישיים |  חדשות |  מגזין ברשת |  תרבות ובידור |  מגזין טעים |  מגזין טיול |  לינקים |  מגזין נכסים |  עדכוני RSS  

מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב
© 2006-2012 כל הזכויות שמורות | מגזין זכרון יעקב עיתונות ותקשורת בע"מ
 © 2006-2012 Copyright | Zichron Yaacov Magazine Journalism & Communications Ltd.