web metrics
חיפוש ברשת  | חיפוש באתר  | חיפוש תמונות
חיפוש מתקדם
מגזין ברשת חדשות מבזקים טורים אישיים מדורים כתבות תרבות ארכיון מגזין בחירות
1/11/2014  05:03 זריחה: 6:54  שקיעה: 17:50
אודות |  פרסם אצלנו |    האימייל האדום |   |  הוסף ל-FACEBOOK
חדשות אחרונות
יואשם כי תקף מינית בחנייה של חוצות המפרץ, בצהריי היום
31/10/2014  18:31
דרך הכפר לפרס יוקרתי בארצות הברית
31/10/2014  11:27
זכרון יעקב: נחושים במאבק להשיב את הכספים שהועברו לעמותה
31/10/2014  8:39
הולך רגל תושב חדרה נהרג במחלף אולגה
31/10/2014  6:11
אישום: סחטו באיומים בעל מסעדה ואולם שמחות
31/10/2014  6:10
אישום: סוכן הנסיעות אייל ברקוביץ’ רימה במיליונים
31/10/2014  6:10
חוף הכרמל: תלמיד ניסה לתקוף מורה בבית הספר העמר, הלימודים יושבתו
31/10/2014  6:10
פרדס חנה: המועצה לא התעשרה על חשבון בית הספר חקלאי
31/10/2014  6:09
נעצר בחשד לגניבות בחנויות במתחם ביג פרדס חנה
31/10/2014  6:09
החשוד בשוד הטנדר בנתניה נלכד בידי שוטרי חדרה
31/10/2014  6:09
מנהלת מעון נעמת בחדרה מואשמת בהונאת הארגון
31/10/2014  6:08
אבולה: נערכים אך עדיין לא לגמרי ערוכים
31/10/2014  6:08
פרשת המרפסות בחדרה: הבניין יאוכלס מחדש תוך חודשיים?
28/10/2014  15:21
מעצרו של רב המעללים איימן אבו בכר הוארך ב-7 ימים
28/10/2014  0:09
כנס שופטים בינלאומי בהיבטי סחר בבני אדם נפתח בחיפה
27/10/2014  22:19
עורך דין שלא רשם בספריו צ’ק: המזכירה היתה בחופשה
27/10/2014  14:54
מגזין המושבות > מדורים > בריאות וכושר גופני > דגים, אגוזים, פשתן ומרווה      הוסף תגובה    חזור לעמוד כתבות  הדפס כתבה  שלח לחבר 
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
ד"ר שמי שגיב
גליון 195
14:18 22/01/2010 
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע: דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.

ד"ר שמי שגיבאם קיים תוסף תזונה שנתמך ומומלץ על ידי קשת המטפלים הקונבנציונליים והאלטרנטיביים כאחד זהו שמן אומגה 3. השמן הוכח מדעית וקלינית כתוסף החשוב ביותר לשימור בריאותנו ותפקודנו. הוא נקשר בריפוי של אינספור מחלות לב, לחץ דם, דלקות, סכרת, עצבים (אלצהיימר, הפרעות קשב, זיכרון), עור ועוד.

לאחרונה נתגלתה ופותחה על ידי מדענים ישראלים היכולת להפיק שמן זה מזרעי מרווה המקנים לו איכויות שלא קיימים באף מקור אחר בטבע. מהן תכונותיו של שמן זה, מאילו מקורות ניתן להשיגו ואילו כמויות רצוי לצרוך?

שמן אומגה 3 הינו חומצת שומן בלתי רוויה שמגיעה לגוף באמצעות המזון. היתרון בשומן בלתי רווי טמון בכמות הקטנה יחסית של החומצה (מימן) שנמצא בו. לכן השמן משמש לנטרול והסרת החומצה מהדם, שהיא, כידוע, המקור לכל התחלואים. בזכות תכונה זו מצטרפות חומצות השומן הבלתי רווי למגוון המנגנונים שמגנים על גופנו מפני הרס החומצות הרעילות שנוצר בתהליך המטבוליזם.

מעבר לנטרול החומצות, לחומצות השומן תפקיד מרכזי במבנה של כל תאי הגוף והן מרכיבות את המעטפת של כל תא ותא. תכונותיהן של חומצות השומן מאפשרות חוזק, גמישות ואלסטיות למבנה התא. בנוסף, שמנים אלה משמשים לייצור הורמונים ומשמשים כ"מקור דלק" העיקרי בייצור אנרגיה.

אומגה 3 אינה חומצת השומן הבלתי רווי היחידה. בטבע קיימים חומצות שומן נוספות, כמו אומגה 5, 6 ו-9. התזונה המערבית המודרנית אינה מספקת את הכמויות הנדרשות ביחס הנכון של חומצות השומן החיוניות. מחקרים מראים שהיחס הנכון בין אומגה 3 ל-6 אמור להיות בין 1:1 ל- 4:1 לטובת האומגה 6.

מחקרים מראים שבעשורים האחרונים יחס זה הופר משמעותית לטובת אומגה 6 ומגיע ליחס של עד כ-16:1. זאת בגלל הימצאות אומגה 6 בשמנים תעשייתיים, מטבלים, חטיפים ומזון בטיגון עמוק. אומגה 6 נקשרת למגוון תהליכים דלקתיים ותורמת להעלאת החומצה בגוף. מנגד ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע:

♦ דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.


חומצת השומן בדגים הינו מסוגEPA ו-DHA, חומצות שומן עם שרשראות ארוכות יותר לעומת אומגה 3 צמחי מסוג ALA. עובדה זו חשובה בעיקר לנשים הרות ומניקות וזאת משום שאומגה 3 מן החי אינו מועבר לעובר בחלב אם. כידוע, אומגה 3 חשוב מאוד להתפתחות המערכת העצבית ולהתפתחות הילד. עם זאת, יש לזכור כי דגים מכילים גם לא מעט מתכות רעילות כמו כספית ומרקורי ויש הנמנעים משמן דגים בגלל הריח.

♦ שמן קנולה.

השמן מכיל אומגה 3 אך שמן שנרכש בסופרמרקט מופק בכבישה חמה. היותו רגיש לחום ולאור גורם לו להתחמצן במהירות וכך, במקום להועיל, עלולים להזיק.

♦ אצות ים.

האצות הינן מקור מצוין לאומגה 3. שמן זה מיוצר על ידי הפלנקטון שמעניק את השמן גם לדגים. כדי להפיק את האיכות המקסימאלית של אומגה 3, האצות חייבות להיות טריות ויש לצרוך כמות מספקת כדי לקבל את התצרוכת היומית.

♦אגוזי מלך.

האגוזים הם פרי שומני המכיל אומגה 3. כדי להפיק את תכולת האומגה בצורה האיכותית, יש להימנע מקליית האגוזים ורצוי לרכוש אותם עם הקליפה ולקלפן כמה שיותר קרוב לאכילתם.

♦ שמן זרעי פשתן.

מקור עשיר לחומצות שומן ומכיל עד כ-50% של אומגה 3. שמנים אלו ניתנים להשגה בדרך של כבישה קרה או בטחינה של זרעי הפשתן. לא ניתן להפיק אומגה 3 מאכילה של הזרעים בשלמותם וזאת בגלל קליפתם הקשה והבלתי נעכלת. גם אומגה 3 בזרעי פשתן רגיש מאוד לחום ולאור וחיי המדף שלו מוגבלים. 

♦ שמן זרעי מרווה.

הוא מכיל כמויות נכבדות של אומגה 3, עד כ-51% מסך חומצות השומן. לשמן המרווה יציבות גבוהה במיוחד לחום ואור ואינו מתחמצן בקלות. עובדה המקנה חשיבות עליונה לאספקת האומגה בתזונתנו ולכן גם היעילה ביותר. שמן המרווה בעל יתרונות נוספים: הוא צמחי, אינו מכיל מתכות ופיטו-אסטרוגנים ונטול ריח.

בנוסף התגלה ששמן המרווה מכיל רכיבים חשובים כמו ויטמין E, קו-אנזים Q10 , סטרולים (מאזן את רמת הכולסטרול) ורכיבים אנטי-דלקתיים, אנטי-ויראליים, אנטי-בקטריאלים ואנטי-פיטרייתי.

התצרוכת המומלצת של אומגה 3 ליום היא כשני גרם ובמקרים אקוטיים ניתן להגביר ל-3-4 גרם ביום.


ד"ר שמי שגיב הוא כירופרקט, מנהל "שגיב כירופרקטיקה, המרכז לרפואה שלמה" והכירופרקט של נבחרת ישראל ואתלטיקה
מי שצפה במאמר זה התעניין גם ב..
אבולה: נערכים אך עדיין לא לגמרי ערוכים יואב איתיאל מגזין מספר 444
מילות פרידה חן אברמוביץ’ מגזין מספר 443
סביבה: באזור חדרה חולים יותר בסרטן חן אברמוביץ’ מגזין מספר 441
אוהלי בידוד מיוחדים הוקמו ברמב’’ם כהכנה למקרה של זיהוי אבולה בישראל יואב איתיאל מגזין מספר 441
חוף הכרמל: מטיילת בת 45 חולצה במעלה נחל ספונים יואב איתיאל מגזין מספר 441
תגובות קוראיםהוסף תגובה ראשונה
אודות מגזין המושבות |  צור קשר עם מגזין המושבות |  פרסם במגזין המושבות |  רשימת תפוצה |  דרושים במערכת מגזין המושבות |  כתבות |  מדורים  
טורים אישיים |  חדשות |  מגזין ברשת |  תרבות ובידור |  מגזין טעים |  מגזין טיול |  לינקים |  מגזין נכסים |  עדכוני RSS  

מגזין המושבות מקומון זכרון יעקב, בנימינה גבעת עדה, פרדס חנה כרכור, קיסריה, אור עקיבא, מושבי חוף הכרמל והישובים בין עתלית לעיר חדרה
אין להעתיק, להפיץ או לעשות כל שימוש בחומרים כלשהם באתר זה בכל דרך ובכל צורה ללא אישור בעלי הזכויות מראש ובכתב
© 2006-2012 כל הזכויות שמורות | מגזין זכרון יעקב עיתונות ותקשורת בע"מ
 © 2006-2012 Copyright | Zichron Yaacov Magazine Journalism & Communications Ltd.