web metrics
חיפוש ברשת  | חיפוש באתר  | חיפוש תמונות
חיפוש מתקדם
מגזין ברשת חדשות מבזקים טורים אישיים מדורים כתבות תרבות ארכיון מגזין בחירות
17/9/2014  08:31 זריחה: 6:24  שקיעה: 18:42
אודות |  פרסם אצלנו |    האימייל האדום |   |  הוסף ל-FACEBOOK
חדשות אחרונות
אלפים השתתפו במירוץ בשביל הבנים במוחרקה
16/09/2014  23:18
אור עקיבא: עצור שלישי חשוד במעורבות בניסיון החיסול
16/09/2014  23:03
חדרה: גבר נמצא תלוי בחצר בית החולים הלל יפה
16/09/2014  11:43
זכרון יעקב: זהירות, סוטה בשער בית הספר
16/09/2014  10:15
הלך לעולמו ראש המוסד לשעבר, אלוף יצחק חופי
15/09/2014  23:21
זכרון יעקב ומעגן מיכאל ישחקו כדורסל נשים במשותף
15/09/2014  20:56
חדרה: יחידת הדואר בבית אליעזר נפתחה מחדש
15/09/2014  18:49
נהג אמבולנס נעצר בחשד לגידול קנאביס
15/09/2014  10:02
חשד: נער בן 14 דקר נער בן 15 בכפר ג’סר א-זרקא
15/09/2014  11:03
המשחתת קול של הצי האמריקאי עגנה בנמל חיפה
14/09/2014  18:08
חיפה: המשטרה נערכת למשחק הבכורה באיצטדיון סמי עופר
14/09/2014  17:36
זכרון יעקב: ביום צהרון, בלילה קזינו?
14/09/2014  13:15
מריח רע: תביעה ייצוגית של 12.5 מיליון כנגד שרפי כרמל
13/09/2014  16:37
כתב אישום בגין ההשתוללות בפאב הדאנק
13/09/2014  12:15
חדרה: רוכב אופניים נפצע קשה מפגיעת רכב
12/09/2014  16:21
חדרה: המשטרה מבקשת עזרה בחיפושים אחר נעדרת
12/09/2014  16:14
מגזין המושבות > מדורים > בריאות וכושר גופני > דגים, אגוזים, פשתן ומרווה      הוסף תגובה    חזור לעמוד כתבות  הדפס כתבה  שלח לחבר 
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
ד"ר שמי שגיב
גליון 195
14:18 22/01/2010 
דגים, אגוזים, פשתן ומרווה
ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע: דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.

ד"ר שמי שגיבאם קיים תוסף תזונה שנתמך ומומלץ על ידי קשת המטפלים הקונבנציונליים והאלטרנטיביים כאחד זהו שמן אומגה 3. השמן הוכח מדעית וקלינית כתוסף החשוב ביותר לשימור בריאותנו ותפקודנו. הוא נקשר בריפוי של אינספור מחלות לב, לחץ דם, דלקות, סכרת, עצבים (אלצהיימר, הפרעות קשב, זיכרון), עור ועוד.

לאחרונה נתגלתה ופותחה על ידי מדענים ישראלים היכולת להפיק שמן זה מזרעי מרווה המקנים לו איכויות שלא קיימים באף מקור אחר בטבע. מהן תכונותיו של שמן זה, מאילו מקורות ניתן להשיגו ואילו כמויות רצוי לצרוך?

שמן אומגה 3 הינו חומצת שומן בלתי רוויה שמגיעה לגוף באמצעות המזון. היתרון בשומן בלתי רווי טמון בכמות הקטנה יחסית של החומצה (מימן) שנמצא בו. לכן השמן משמש לנטרול והסרת החומצה מהדם, שהיא, כידוע, המקור לכל התחלואים. בזכות תכונה זו מצטרפות חומצות השומן הבלתי רווי למגוון המנגנונים שמגנים על גופנו מפני הרס החומצות הרעילות שנוצר בתהליך המטבוליזם.

מעבר לנטרול החומצות, לחומצות השומן תפקיד מרכזי במבנה של כל תאי הגוף והן מרכיבות את המעטפת של כל תא ותא. תכונותיהן של חומצות השומן מאפשרות חוזק, גמישות ואלסטיות למבנה התא. בנוסף, שמנים אלה משמשים לייצור הורמונים ומשמשים כ"מקור דלק" העיקרי בייצור אנרגיה.

אומגה 3 אינה חומצת השומן הבלתי רווי היחידה. בטבע קיימים חומצות שומן נוספות, כמו אומגה 5, 6 ו-9. התזונה המערבית המודרנית אינה מספקת את הכמויות הנדרשות ביחס הנכון של חומצות השומן החיוניות. מחקרים מראים שהיחס הנכון בין אומגה 3 ל-6 אמור להיות בין 1:1 ל- 4:1 לטובת האומגה 6.

מחקרים מראים שבעשורים האחרונים יחס זה הופר משמעותית לטובת אומגה 6 ומגיע ליחס של עד כ-16:1. זאת בגלל הימצאות אומגה 6 בשמנים תעשייתיים, מטבלים, חטיפים ומזון בטיגון עמוק. אומגה 6 נקשרת למגוון תהליכים דלקתיים ותורמת להעלאת החומצה בגוף. מנגד ניכרת ירידה בצריכת אומגה 3 שמתקיימת במספר מקורות בטבע:

♦ דגים, בעיקר דגי ים עמוקים כמו סלומון וטרוטה.


חומצת השומן בדגים הינו מסוגEPA ו-DHA, חומצות שומן עם שרשראות ארוכות יותר לעומת אומגה 3 צמחי מסוג ALA. עובדה זו חשובה בעיקר לנשים הרות ומניקות וזאת משום שאומגה 3 מן החי אינו מועבר לעובר בחלב אם. כידוע, אומגה 3 חשוב מאוד להתפתחות המערכת העצבית ולהתפתחות הילד. עם זאת, יש לזכור כי דגים מכילים גם לא מעט מתכות רעילות כמו כספית ומרקורי ויש הנמנעים משמן דגים בגלל הריח.

♦ שמן קנולה.

השמן מכיל אומגה 3 אך שמן שנרכש בסופרמרקט מופק בכבישה חמה. היותו רגיש לחום ולאור גורם לו להתחמצן במהירות וכך, במקום להועיל, עלולים להזיק.

♦ אצות ים.

האצות הינן מקור מצוין לאומגה 3. שמן זה מיוצר על ידי הפלנקטון שמעניק את השמן גם לדגים. כדי להפיק את האיכות המקסימאלית של אומגה 3, האצות חייבות להיות טריות ויש לצרוך כמות מספקת כדי לקבל את התצרוכת היומית.

♦אגוזי מלך.

האגוזים הם פרי שומני המכיל אומגה 3. כדי להפיק את תכולת האומגה בצורה האיכותית, יש להימנע מקליית האגוזים ורצוי לרכוש אותם עם הקליפה ולקלפן כמה שיותר קרוב לאכילתם.

♦ שמן זרעי פשתן.

מקור עשיר לחומצות שומן ומכיל עד כ-50% של אומגה 3. שמנים אלו ניתנים להשגה בדרך של כבישה קרה או בטחינה של זרעי הפשתן. לא ניתן להפיק אומגה 3 מאכילה של הזרעים בשלמותם וזאת בגלל קליפתם הקשה והבלתי נעכלת. גם אומגה 3 בזרעי פשתן רגיש מאוד לחום ולאור וחיי המדף שלו מוגבלים. 

♦ שמן זרעי מרווה.

הוא מכיל כמויות נכבדות של אומגה 3, עד כ-51% מסך חומצות השומן. לשמן המרווה יציבות גבוהה במיוחד לחום ואור ואינו מתחמצן בקלות. עובדה המקנה חשיבות עליונה לאספקת האומגה בתזונתנו ולכן גם היעילה ביותר. שמן המרווה בעל יתרונות נוספים: הוא צמחי, אינו מכיל מתכות ופיטו-אסטרוגנים ונטול ריח.

בנוסף התגלה ששמן המרווה מכיל רכיבים חשובים כמו ויטמין E, קו-אנזים Q10 , סטרולים (מאזן את רמת הכולסטרול) ורכיבים אנטי-דלקתיים, אנטי-ויראליים, אנטי-בקטריאלים ואנטי-פיטרייתי.

התצרוכת המומלצת של אומגה 3 ליום היא כשני גרם ובמקרים אקוטיים ניתן להגביר ל-3-4 גרם ביום.


ד"ר שמי שגיב הוא כירופרקט, מנהל "שגיב כירופרקטיקה, המרכז לרפואה שלמה" והכירופרקט של נבחרת ישראל ואתלטיקה
מי שצפה במאמר זה התעניין גם ב..
חדרה: גבר נמצא תלוי בחצר בית החולים הלל יפה יואב איתיאל מגזין מספר 437
זהירות: יתושים נגועים בנגיף קדחת הנילוס המערבי יואב איתיאל מגזין מספר 436
חיפה: עשרות אלפים ייפקדו את החופים אבל המצילים ’חולים’ יואב איתיאל מגזין מספר 434
מוסיקאי מוכר הובהל במצב קשה לבית החולים הלל יפה יואב איתיאל מגזין מספר 432
אזהרה למתרחצים בים: הים סוער יואב איתיאל מגזין מספר 427
תגובות קוראיםהוסף תגובה ראשונה